Tuleje wciskane i wciągane
Tuleje łożyskowe są powszechnie stosowanymi elementami współpracującymi z łożyskami tocznymi. Większość łożysk osadza się na wale za pomocą tulei, dotyczy to większości łożysk kulkowych, wahliwych oraz baryłkowych. Tuleje montażowe zapewniają łatwiejszą zabudowę i szybszy montaż i demontaż oraz pozwalają na zastosowanie nieszlifowanego wału. W naszej ofercie mamy tuleje wciskane i wciągane.
Tuleje wciskane - za ich pomocą osadza się łożyska z otworem stożkowym na walcowych czopach wałów - łożysko opiera się na czole wału, a tuleję wciska się pomiędzy czop a łożysko. Montaż i demontaż dużych łożysk jest ułatwiony przez zastosowanie metody hydraulicznej. Tuleje wciskane mają wtedy rowki smarowe na powierzchni zewnętrznej i w otworze oraz odpowiednie otwory gwintowane do przyłączenia przewodów ciśnieniowych pompy olejowej.
Tuleje wciągane - występują w komplecie z nakrętką i podkładką zabezpieczającą. Montaż i demontaż dużych łożysk jest ułatwiony przez zastosowanie metody hydraulicznej. Tuleje wciągane mają wtedy rowki smarowe na powierzchni zewnętrznej, a niekiedy również w otworze oraz odpowiednie otwory gwintowane do przyłączenia przewodów ciśnieniowych pompy olejowej.
Nakrętki łożyskowe
Nakrętki łożyskowe pozwalają na ustalenie łożyska na wale lub na tulei wciąganej, są stosowane również przy montażu i demontażu łożysk na tulejach wciskanych lub stożkowych czopach wałów. Nakrętki łożyskowe mają cztery lub osiem wycięć równomiernie rozmieszczonych na obwodzie, w które wkłada się zaczep klucza hakowego. Dostępne są w szerokim zakresie wymiarów.
Nakrętki hydrauliczne znajdują zastosowanie w procesie montażu łożysk metodą hydrauliczną. Metoda hydrauliczna polega na zastosowaniu nakrętki hydraulicznej w połączeniu z wtłaczaniem oleju pod ciśnieniem w celu osadzenia łożyska. Gdy łożysko z otworem stożkowym osadzane jest bezpośrednio na czopie wału, olej pod ciśnieniem rozprowadzany jest w wałku specjalnymi kanałami i rowkami.